OK_check-300x250.jpg

Rekordresultat för

Operakällaren Trophy

Skribent |

Publicerad |

2012 09 04

Uppdaterad |

2012 09 04

Rekordresultat för Operakällaren Trophy

2,8 miljoner kronor till UNICEF, det var slutresultatet när arrangörerna igår summerade alla aktiviteter under årets upplaga av Operakällaren Trophy.

OK_check-300x250.jpg

Abbe Ibrahim, VD på Operakällaren, med checken på 2,8 miljoner son går till UNICEFs arbete med vatten.

Foto: Joakim von Ditmar

valkommen-300x250.jpg

Operakällaren Trophy till förmån för UNICEF.

Golftävlingen Operakällaren Trophy genomfördes för sjätte året i rad och de pengar som samlades in kommer nu att gå till att ge barnen på Afrikas horn rent vatten.

Dagen inleddes med ett frukostseminarium under ledning av UNICEF-ambassadören Mark Levengood. Grevinnan Alexandra, beskyddare för UNICEF Danmark, Angélique Kidjo, artist och internationell UNICEF-ambassadör, Scott Weber, organisationen Interpeace och tv-profilen Fredrik Lindström talade med vatten som gemensam nämnare.

abbe-300x266.jpg

Abbe Ibrahim, VD på Operakällaren och initiativtagare till Operakällaren Trophy berättar om sitt engagemang för UNICEF och barns rätt.

kidjo-300x246.jpg

Angélique Kidjo, internationell UNICEF-ambassadör, fanns på plats och berättade inspirerande om UNICEF och sitt ambassadörskap. "My people in Africa are not numbers, they are human beings."

alexandra-300x261.jpg

Alexandra, grevinnan av Fredriksborg, var också där och berättade om vikten av tillgång till rent vatten. Alexandra är UNICEF Danmarks beskyddare.

På golfbanan fick deltagarna, de flesta representanter för olika företag, sedan mötas i en tävling där missade slag genererade intäkter till UNICEFs arbete. Kvällens bankett bjöd förutom mat även på ett färgstarkt uppträdande av världsartisten Angélique Kidjo och en auktion med intensiv budgivning.

Det var Operakällarens vd Abbe Ibrahim som 2006, just hemkommen från en resa till Kenya, tog initiativ till golftävlingen. Abbe hade på nära håll sett barnens behov av rent vatten och ville göra något konkret. Det första året samlade evenemanget in 100 000 kronor, men sedan dess har intäkterna ökat i rask takt. I går var det alltså dags att toppa förra årets rekord på 2,4 miljoner med fantastiska 2,8 miljoner kronor.

– Gårdagens kväll var magisk. Alla kan förändra världen och jag vet att UNICEF är effektiva och ser till att hjälpen når fram. Jag har själv sett deras insatser på plats i Kenya. Jag är rörd och oerhört tacksam över alla som hjälpt till sa Abbe Ibrahim.

Ett stort tack riktar vi till Abbe, Operakällaren och alla de som var på ett eller annat sätt bidrog till en fantastisk dag och kväll till förmån för barnen på Afrikas horn.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.